Haags Theaterhuis – Snapshots

Zaterdag 22 oktober (voor alle leeftijden)

Kirsten Konings, theater Globus
Kirsten Konings runt samen met haar man een reizend poppentheater genaamd Globus waarmee ze met de voorstelling “ De Wonderkeuken” rondtoeren in Nederland en in het buitenland. Haar nieuwe voorstelling in wording, ook weer uitgevoerd met handpoppen, heeft als werktitel “ De Zeemuis”. Kirsten zal de beginscène van deze voorstelling spelen waarin een kind, een knuffelmuis, een zeemeeuw en de zee een rol zullen spelen.

Klaas-Herman Duursema, theater Pierewaai
Klaas-Herman Duursema is in 2014 begonnen met het handpoppenspel door het volgen van de Jan Klaassen Academie en opleidingen bij Haags Theaterhuis. In 2022 heeft hij voor het eerst een poppenkastvoorstelling in sprookjessfeer gemaakt. De Gouden Vogel is een sprookjesvoorstelling in de poppenkast met een bezitterige koning en gehoorzame, maar ook nieuwsgierige koningszoon. Gebaseerd op het gelijknamige sprookje van de gebroeders Grimm. 

Veronika Zablotska en Anastasia Vorobei
Dames en heren, Welke emotie beangstigt en beschermt ons, haat en bemint ons? Angst, het woord werd geboren uit twee zeer oude Griekse woorden. Axoos betekent: niet goed verwerkt. Xeo staat voor: scheiden, iets uit elkaar verwijderen. Later werd het samengevoegd met het woord axios, en dat betekent waardevol. Angst. Iets dan niet is verwerkt, scheiding veroorzaakt en toch waardevol is. Dit gevoel wordt nu vertolkt door Veronika en Anastasia, twee poppenspelers uit een land verdeeld en verenigd door die emotie, Oekraïne.

Zaterdag 22 oktober (18+)

Charlotte de Lange, poppentheater de Vliegende Koffer
Charlotte de Lange maakt ruim 10 jaar poppentheater onder de naam De Vliegende Koffer.

In de voorstelling ‘Vai!’ wil zij proberen haar spel en beeld te verrijken met een soundscape van eigen poëzie.

Ben Bijker, Gordijn Opzij
Gordijn Opzij speelt: Alles Moet Weg!
Je vindt steeds wat je niet zoekt. De vader is dood en de zoon is lang niet meer in de winkel van de vader geweest. Liever kwam hij daar helemaal niet. Ook nu de vader er niet meer is. De zoon overwint zijn tegenzin en beseft al opruimend hoe de vader een stempel op zijn leven heeft gedrukt. En wie is die vrouw eigenlijk? Over hoe het gezin niet altijd een veilige plek is.

Tineke Veenhof
Mijn naam is Tineke Veenhof, in 2002 afgestudeerd aan Fontys dansacademie, en sindsdien niet meer gestopt met theatermaken, waarin beweging (in de ruimste zin van het woord) altijd centraal staat. 

In 2022 kreeg ik de mogelijkheid om het basisjaar Poppen- en Objecttheater te volgen bij HaagsTheaterhuis. Deze waardevolle opleiding heeft me geïnspireerd en aangezet om anders te kijken naar materiaal om me heen en hoe hiermee theater te maken. Brei_sel is mijn eerste poging om de verwondering die ik ervaarde tijdens de opleiding om te zetten in een korte voorstelling.

Ik brei
omdat ik niet anders kan.
Een warme sjaal
zodat het kindje geen kou zou vatten.
Totdat mijn hoofd vol draden
zich roert
en ik niet anders kan dan toegeven. 
ik stop met breien, omdat jij verteld wil worden

Brei_sel is een op zichzelf staand stukje theater, waarin ik onderzocht heb hoe een handeling mij inspireert en toestaat om een verhaal te vertellen. 

Ik koos voor de handeling breien. Vooral het draad deed verder het werk. Het draad liet me achter met een verhaal van een moeder die haar kind kwijt raakte en weer terug vond, in haar hoofd.