10 minitheatertjes, 10 jonge makers en 10 korte voorstellingen. Ontdek splinternieuw werk van Nederlandse, Vlaamse en Scandinavische talenten in De Plataan! Met een strippenkaart neem je in vijf van deze minitheatertjes een kijkje. In de voorverkoop kan je tot en met 30 oktober een strippenkaart bestellen: bij de kassa in De Plataan zijn losse kaarten te koop.
Losse kaartjes (€3,50) zijn alleen aan de deur te koop. Online kan je alvast een 5-strippenkaart (€15) bestellen. De strippenkaart is te bestellen tot en met 30 oktober. Je e-ticket is niet gekoppeld aan een specifieke dag of tijd. Je e-ticket kan je inwisselen voor kaartjes voor de jonge makers van jouw keuze. Dat kan bij de infobalie in De Plataan.
Download hier het speelschema.
Robin Bongers (NL) – Waar heb ik mijn brein gelaten? / Where did I put my brain? (12-99 jaar)
🇳🇱 De voorstelling begint met een korte stop-motion animatiefilm die het gevaar van overconsumptie laat zien. Het hoofdkarakter moet eten, maar bestelt liever de nieuwste gadgets. De vraag die hij zich moet stellen is leef ik om te consumeren of consumeer ik om te leven? Na de film gaat de poppenvoorstelling door over consumptie, het karakter blijft maar nutteloze dingen kopen, terwijl hij eigenlijk beter zou moeten nadenken over wat hij koopt.
🇬🇧 The performance starts with a short stop-motion animation film that shows the danger of overconsumption. The main character has to eat, but prefers to order the latest gadgets. The question he must ask himself is do I live to consume or do I consume to live? After the film, the puppet show continues about consumption, the character keeps buying useless things, when he should really think more about what he buys.
This is no End (Roos Buskes and Tuesday Wulterkens) (NL) – KILL ALL CYNICISTS (12-99 jaar)
🇳🇱 KILL ALL CYNICISTS is een radicaal tegengeluid in een wereld waar kwetsbaarheid net zo snel verdwijnt als de ijskap en cynisme de orde van de dag is geworden. Is het onmogelijk om oud te worden zonder bang te zijn voor ‘ik hou van jou’? Met storytelling en figurentheater redden we je van de cynische, conservatieve, kille, boze wolf.
🇬🇧 KILL ALL CYNICISTS is a radically different point of view in a world in which vulnerability is rapidly fading and cynism is becoming the order of the day. Is it impossible to grow old without being afraid to say ‘I love you”? Through storytelling and puppetry, we steer you away from that cynical, conservative, bitter, big angry wolf.
Manon Piket (NL) – Grijn (12-99 jaar)
🇳🇱 ‘Grijn’ is een voorstelling over hoe kinderen zelf troost zoeken waar volwassenen nog wel iets van zouden kunnen leren. De vader van Manon bouwde achter in de tuin een schuur. Voor haar werd de schuur een veilige plek. Als haar ouders ruzie hadden, het tegen zat of de wereld boos op haar was. Daar vond ze troost bij haar maatje Grijn. Grijn kende al haar geheimen, al het verdriet en haar mooiste momenten. Als jaren later haar vader ziek wordt, gaat Manon terug naar het schuurtje. Maar past ze er nog wel in?
Misschien alleen in gedachten.
Manon is afgestudeerd aan de Frank Sanders Akademie voor musical- en muziektheater, en staat bruisend van ideeën aan het begin van haar carrière. Ze is een veelzijdig (musical)actrice die meer wil dan zingen, dansen en acteren. Zij heeft zich recent aangesloten bij Theatercollectief Studio PEER en is daar in de leer bij meesterverteller/poppenspeler Fred Delfgaauw en Ida van Dril.
🇬🇧 ‘Grijn’ is a performance about how children themselves seek solace in a way adults could learn something from. Manon’s father built a shed at the back of the garden. For her, the shed became a safe place. When her parents were arguing, things were going badly or the world was angry with her. She found solace there with her buddy Grijn. Grijn knew all her secrets, all her sorrows and her best moments. When her father falls ill years later, Manon returns to the shed. But does she still fit in there? Perhaps only in her thoughts.
Manon graduated from the Frank Sanders Academy for musical and music theatre, and is bubbling with ideas at the beginning of her career. She is a versatile (musical) actress who wants more than just singing, dancing and acting. She recently joined the Theatre Collective Studio PEER and is learning from master storyteller/puppeteer Fred Delfgaauw and Ida van Dril.
Mees Smits (NL) – Nevenlicht
🇳🇱 Verdriet verstoppen in je lichaam. Het uit de weg gaan. Wat gebeurt er als je ernaar kijkt? Wat gebeurt er als je dat wat je hebt weggestopt weer boven haalt? Een beeldende, muziektheatervoorstelling over verdriet. Begeleid door zang, gitaar, synthesizers en beeldende teksten.
“Ik wacht, tot jij klaar bent
Ik wacht, tot je me aan durft te kijken”
“Ik kijk, liever de andere kant op
Het gaat nog prima, zonder jou”
🇬🇧 Hiding sadness in your body. Avoiding it. What happens when you look at it? What happens when you bring out what you have hidden? A visual, musical theatre performance about sadness. Accompanied by singing, guitar, synthesizers and visual texts.
“I wait, until you are ready
I wait, until you dare to look at me”
“I look, rather the other way
Things are still fine, without you”
Mia Lindgreen (DK) – Old lady by the sea (6-99 jaar)
🇳🇱 Een koffer, een radio en een oude dame. Ontmoet de oude dame, alleen wonend aan zee, getrouwd met een kapitein en geduldig wachtend op zijn terugkeer. Vele jaren zijn verstreken en de oude dame herinnert zich hoe ze elkaar voor het eerst ontmoetten, hun eerste jaren samen en hun laatste. Moet ze blijven wachten op zijn terugkeer? Of is het tijd om hem te gaan zoeken?
🇬🇧 A suitcase, a radio and an old lady. Meet the old lady, living alone by the sea, married to a captain and patiently waiting for his return. Many years have passed and the old lady recalls how they first met, their first years together and their last. Should she continue waiting for his return? Or is it time to go looking for him?
Mizzemos Kinderliedjes (NL) – Rinkel en Saar blijven thuis (2-99 jaar)
🇳🇱 Rinkel (rups) en Saar (lieveheersbeestje) gaan veel op avontuur. Met het belletje aan Rinkels billen kunnen ze overal naartoe, waar ze maar willen. Vandaag hebben ze echter geen zin om op avontuur te gaan. Ze willen in de tuin blijven, waar ze wonen, en een rustige dag hebben. Maar wat als de tuin óók vol verhalen en avonturen zit…?
Het poppenspel in deze voorstelling wordt afgewisseld met liedjes over zeer herkenbare onderwerpen voor kleine kinderen en hun ouders, van hommels en bloemen tot je verdrietig of boos voelen zonder duidelijke reden. Prikkelarm en geschikt voor kinderen vanaf 2 jaar.
Mizzemos Kinderliedjes (Maaike van der Haar) begon in 2019 met het schrijven van verhalen en liedjes voor kinderen. Haar doel was om zachte, prikkelarme muziek toe te voegen aan de discobeatmuziek die het genre leek te domineren. De liedjes (en verhalen) zijn prettig om naar te luisteren, zelfs voor ouders, en ze schrijft over onderwerpen als emoties en mooi zijn zoals je bent. In 2023 bracht ze haar verhalen over Rinkel (rups) en Saar (lieveheersbeestje) naar het theater met een muzikale poppenvoorstelling die de harten van menig kind en ouder stal.
🇬🇧 Rinkel (caterpillar) and Saar (ladybug) go on adventures a lot. The little bell on Rinkel’s bum makes anything possible. Today, however, they don’t feel like going on an adventure. They want to stay in the garden, where they live, and have a quiet day. But what if the garden is also filled with stories and adventures…?
This performance with puppets is full of songs about very relatable topics for small children and their parents, from bumblebees and flowers, to feeling sad or angry for no apparent reason. Sensory friendly and suitable for children from age 2.
Mizzemos Kinderliedjes (Maaike van der Haar) started writing stories and songs for children in 2019. Her goal was to add soft, sensory friendly music to the disco beat music that seemed to dominate the genre. The songs (and stories) are pleasant to listen to, even for parents, and she includes topics such as emotions and being beautiful the way you are. She took her stories of Rinkel (caterpillar) en Saar (ladybug) to the theater in 2023, with a musical puppet performance that stole the hearts of many children and parents.
Robin Puyk (NL) – Maandochter / Daughter of the moon (10-99 jaar)
🇳🇱 Soms raken we in de vluchtigheid van het leven onze dromen kwijt. Zinken ze diep in de lades van verloren gedachten. Zo ver dat ze zelfs niet meer door het zonlicht geaaid kunnen worden. En wat zijn we zonder onze ideeën? Zelfbedachte, nauwkeurig gekozen woorden. Verliezen we ons zijn?
Of voel je je opgeslokt in de massa’s van de mens. Zo erg dat je jezelf niet meer kunt onderscheiden van de ander. Als alles al is gedacht en is geweest. Is er dat nog iets nieuws wat komen gaat? Zo dolen we rond in onze dichtgemetselde kamertjes. Met enkel een klein raam om de buitenwereld van verbeelding te laten ontsnappen.
Robin Puyk is geboren en getogen in de wereld van theater en beeldende kunsten. Als kleindochter van het Magisch Theatertje (in Maastricht) is zij ook de voetsporen van Charlotte Puijk-Joollen ingetreden. September 2023 was dan ook het debuut van haar eerste voorstelling ‘maandochter’ die zij zelf ontwikkeld heeft onder coaching van Charlotte Puijk-Joollen en Ananda Puijk.
Als kunstenaar zijn haar interesses verspreid over verschillende media heen, waarmee ze poogt haar dromerige beelden tot leven te brengen. Al haar vragen, twijfels, zeker en onzekerheden vinden hun weg in haar proces, wat de toeschouwers van haar werk een unieke ervaring meegeeft.
🇬🇧 Sometimes, in the fleetingness of life, we lose our dreams. Do they sink deep into the drawers of lost thoughts. So far that they can’t even be caressed by sunlight. And what are we without our ideas? Self-conceived, carefully chosen words. Do we lose our being? Or feel swallowed up in the masses of human beings. So much so that you can no longer distinguish yourself from others. When everything has already been thought and been. Is that something new yet to come? This is how we wander around in our bricked-up little rooms. With only a small window to let the outside world of imagination escape.
Robin Puyk was born and raised in the world of theatre and visual arts. As a granddaughter of Magisch Theatertje (in Maastricht), she has also followed in the footsteps of Charlotte Puijk-Joollen. September 2023 was the debut of her first performance ‘maandochter’, which she developed herself under the coaching of Charlotte Puijk-Joollen and Ananda Puijk. As an artist, her interests are spread across various media, with which she attempts to bring her dreamy images to life. All her questions, doubts, certainties and uncertainties find their way into her process, which gives the spectators of her work a unique experience.
Sara Pape Garcia (NL) – Vos en Beer / Fox and Bear (3-99 jaar)
🇳🇱 Vos is bang voor enge geluiden die uit het donkere deel van de berg komen. Is daar ooit een vos geweest? Hij gaat het afgelegen deel van de berg in, waar hij zijn diepste angsten onder ogen moet zien. Daar, in de duisternis, wordt Vos eindelijk bevrijd van zijn angst voor het onbekende en ontdekt hij zijn ware kracht. Met elke stap die hij in de duisternis zet, groeit zijn doorzettingsvermogen en nieuwsgierigheid.
Sara Pape García is kunstenaar, beeldend theatermaker en docent beeldende kunst. Natuurverschijnselen als steen, ijs en water, maar ook geluid en beweging zijn terugkerende elementen in haar kunstwerken. Ze exposeerde in binnen- en buitenland: onder andere W139 (Amsterdam), Caravansarai (Istanbul) en South West University (Chongqing). In 2014 voltooide ze een Master in Artistic Research aan de Koninklijke Academie in Den Haag, nadat ze in 2003 afstudeerde aan de Rietveldacademie. In 2024 voltooide ze de School of Puppets Advanced-opleiding en richt ze zich op het maken van beeldende theatervoorstellingen.
🇬🇧 Fox is afraid of scary sounds coming from the dark part of the mountain. Has any fox ever been there? He enters the remote part of the mountain, where he has to face his deepest fears. It is there, in the depths of darkness, that Fox is finally freed from his fear of the unknown and discovers his true strength. With every step he takes into the darkness, his determination and curiousity grows.
Sara Pape García is an artist, visual theater maker and visual arts teacher.
Natural phenomena such as stone, ice and water as well as sound and movement are recurring elements in her artworks. She has exhibited at the Netherlands and abroad: including W139 (Amsterdam), Caravansarai (Istanbul) and South West University (Chongqing). In 2014, she completed a Master in Artistic Research at the Royal Academy in The Hague after graduating from the Rietveldacademie in 2003. In 2024, she completed the School of Puppets Advanced program and focuses on creating visual theater performances.
Theater Pit Pojka (BE) – Roestwolken (6-99 jaar)
🇳🇱 Een muzikale tocht door de woestijn. In een woestijn zwerven Taccola en Om Elgrik rond. Wanneer hun wegen elkaar kruisen nemen ze afscheid van hun eenzame bestaan en zoeken ze samen hun weg door het verdorde landschap. Ze gaan op zoek naar een teken van hoop, een teken van leven. Juist wanneer de moed onder hun voeten wegzakt, doen ze een ontdekking.
‘Roestwolken’ is de eerste productie van Corneel Druyts en Trui Van Landuyt. In dit marionettenspel zoeken ze de grens op tussen acteur en pop, waarbij deze twee steeds meer in elkaar overvloeien. Acteur wordt pop en pop wordt acteur. Dankzij de muziek van Bruno Peers wordt je meteen ondergedompeld in de mysterieuze sfeer die als een mist over het landschap hangt.
Een reis door een poëtische wereld voor jong en oud.
Corneel Druyts (20 jaar) studeert instrumentenbouw aan het KASK in Gent. En met een passie voor houtbewerking begon hij vorig jaar met het maken van marionetten. Een paar maanden later gaf hij een eerste korte improvisatie voorstelling in zijn dorp samen met Bruno Peers die gitaar speelde. Na deze ervaring wilde hij verder werken aan het poppentheater. Zo is hij samen met Trui Van Landuyt begonnen in hun collectief Theater Pit Pojka aan de voorstelling Roestwolken.
Trui Van Landuyt (20 jaar), studeerde af van haar bachelor Tekenkunst aan het KASK in Gent, in september start ze haar master. Haar werk bestaat uit tekeningen, kostuums, podium attributen en interventies voor een theaterstuk dat nooit echt zal uitgevoerd worden. Met Roestwolken zet ze dan ook haar stap in de ‘echte’ theaterwereld.
🇬🇧 The two collectors, Taccola and Om Elgrik, wander around in a desert. Day in, day out, they search the waste for new discoveries. Although Om Elgrik gets a lot of satisfaction from this, Taccola increasingly needs change. When Taccola makes a discovery, their daily existence threatens to fall apart.
Corneel Druyts (20 years old) studies instrument making at the KASK in Ghent. And with a passion for woodworking, he started making puppets last year. He had wanted to make a performance with this for a long time. That is why he asked Trui Van Landuyt (20 years old) to help him with this. She is starting her master’s degree in Drawing at the KASK in Ghent. Her work consists of drawings, costumes, stage props and performances. Bruno Peers (20 years old) will also participate for the musical addition. Bruno is in his second year of Bachelor for jazz piano at the Luca School of Arts in Leuven. The three of us together make up the Theater Pit Pojka collective. ‘Roestwolken’ is the first production of the collective Theater Pit Pojka. In this puppet show they search for the boundary between actor and puppet, whereby these two increasingly merge into each other. Actor becomes puppet and puppet becomes actor. Thanks to the music of Bruno Peers you are immediately immersed in the mysterious atmosphere that hangs over the landscape like a mist.
A journey through a poetic world for young and old.
Lukas Glowacki (NL) – GET THE F*** ORGANISED (10-99 jaar)
🇳🇱 Lukas Glowacki (2001) is zowel maker als figurenspeler. Hij studeerde in 2024 af aan de afdeling Drama Regie & Schrijven van het Royal Institute for Theatre, Cinema and Sound in Brussel. In zijn eerste studiejaar begon hij het poppenmaken te onderzoeken en ontdekte hij dat hij graag zijn ideeën schetst en uittekent. Wat hij tijdens Puppet voor ons gaat spelen is nog een verrassing, spannend!
🇬🇧 Lukas Glowacki (2001) is both a creator and a puppeteer. He graduated in 2024 from the Drama Directing & Writing department of the Royal Institute for Theatre, Cinema and Sound in Brussels. In his first year, he began exploring puppet-making and discovered his passion for sketching and drawing his ideas. What he will perform for us during Puppet remains a surprise – exciting!